Alimentatia copiilor nostri
Categories Menu
Title Background
Background
Border Color
Header
Top Horizontal Menu
Cart Background
Buttons / Icons
Button Background
Button Border
NEW icon Background
SALE icon Background
Others
Headings Color
Price Color

Click on "Apply" to see the changes.

Alimentatia copiilor nostri

Alimentatia copiilor nostri

Înca din copilarie învatam sa ne hranim corect. O alimentatie adecvata si activitatea fizica sunt necesare nu doar pentru mentinerea formei fizice, ci sprijina si dezvoltarea organismului si previn aparitia unor probleme de sanatate pe viitor. O serie de boli cronice (de exemplu obezitatea, diabetul, afectiunile circulatorii) care se manifesta de-abia mai târziu, pot fi cauzate de obiceiurile alimentare gresite ce s-au format în copilarie. O alimentatie echilibrata si variata în copilarie nu este importanta doar pentru stadiul respectiv de dezvoltare, ci si pentru viata ulterioara de adult.

Se stie ca obiceiurile noastre alimentare, în sens larg, încep sa se dezvolte în copilarie. Aici ne referim nu doar la alegerea alimentelor, la formarea gustului (alimente preferate sau mai putin agreate), ci si la factorii socio-culturali, de exemplu numarul si ritmul meselor din timpul zilei etc. Aceasta este o perioada extrem de importanta, care va avea o influenta decisiva asupra dezvoltarii noastre ulterioare. Chiar daca necesarul energetic al copiilor nostri este determinat, în principal, de activitatea lor, o alimentatie adecvata trebuie sa tina cont de multe alte criterii. Expertii ne sfatuiesc sa consumam cel putin cinci portii de legume si/sau fructe zilnic si sa includem regulat în alimentatie pâine sau paste integrale si musli. Pe lânga îngrijirea adecvata a organismelor
în crestere, trebuie sa acordam o atentie speciala si aportului de proteine (carne slaba, produse lactate), precum si necesarului de vitamine si minerale. Pentru multe persoane, toate acestea pot parea deja prea complicate, si înca nici nu am mentionat raportul adecvat de acizi grasi, cantitatea de fibre sau aportul de lichide.

Însa, indiferent cât de complexa ar fi informatia teoretica, aceasta este, de multe ori, insuficienta.
Parintii stiu acest lucru mai bine decât oricine. Copiii pot fi adesea foarte mofturosi când vine vorba de mâncare. De multe ori prefera alimentele nesanatoase, dar daca le facem pe plac, riscam ca mai târziu sa adopte o alimentatie unilaterala, care le poate periclita dezvoltarea. Multi copii refuza, pur si simplu, sa consume anumite alimente. Nici cei mai iscusiti parinti nu pot face fata acestor dificultati cu usurinta.

Obiceiurile alimentare ale copiilor au fost determinate, de mii de ani, de mame. Însa în ultimul secol, mass-media are o influenta tot mai mare asupra comportamentului nostru alimentar (si în primul rând, al copiilor !). Alimentele carora li se face cel mai mult reclama sunt muslii îndulciti, mâncarea de tip fast food, dulciurile si bauturile carbogazoase, toate acestea numarându-se, cum era si de asteptat, printre preferatele copiilor. În afara de mass-media, locurile în care copiii îsi pot alege singuri mâncarea (cum ar fi, de exemplu, bufetele din scoli), reprezinta o alta problema. Din fericire, multe unitati de învatamânt au demarat deja initiative de introducere în meniurile bufetelor a unor alimente sanatoase.
O ancheta* efectuata în anii 90 pe un esantion de copii cu vârsta cuprinsa între 4 si 18 ani a prezentat rezultate alarmante. Tinând cont de faptul ca, de atunci încoace, influenta mass-mediei a crescut simtitor, astazi situatia este, probabil, asemanatoare, daca nu s-a înrautatit între timp. Conform acestei
anchete, cele mai îndragite alimente consumate de aceasta grupa de vârsta, în cantitatile cele mai mari, au fost chipsurile, cartofii prajiti, snacksurile sarate, pâinea alba, biscuitii si ciocolata. Aceste alimente au fost consumate regulat de 4 din 5 copii. Cel putin 3 din 5 au raspuns ca nu manânca legume proaspete
deloc; trei sferturi dintre copii au afirmat ca prefera consumul de bauturi carbogazoase si doar jumatate dintre acestia ca beau sucuri de fructe.

Prin urmare, trebuie sa acordam o atentie sporita alimentatiei copiilor nostri, deoarece sunt în joc sanatatea si dezvoltarea lor ulterioara.

Alimentele preferate de copiii cu vârsta între 4 si 18 ani, conform unei anchete de 7 zile, condusa în 1997 *.

SURSE: Dietary recommendations for children and adolescents: a guide for practitioners [Recomandari alimentare pentru copii si adolescenti: ghid pentru specialisti], American Heart Association, 2005.
*Diet, nutrition, dental health and exercise [Aliemntatie, nutritie, sanatate dentara si exercitiu fizic],
Nazma Nessa (Officer for National Statistics) and Jenny Gallagher (King’s College, London), 2004.

Lasa un comentariu: