Categories Menu
Title Background
Background
Border Color
Header
Top Horizontal Menu
Cart Background
Buttons / Icons
Button Background
Button Border
NEW icon Background
SALE icon Background
Others
Headings Color
Price Color

Click on "Apply" to see the changes.

Vrei sa eviti toxinele si sa previi cancerul? Iata cele mai bune si cele mai rele uleiuri pentru gatit.

Vrei sa eviti toxinele si sa previi cancerul? Iata cele mai bune si cele mai rele uleiuri pentru gatit.

Alegerea unui ulei pentru gatit sanatos, cand mergi la supermarket si vezi zeci de tipuri de uleiuri ar putea parea o sarcina descurajanta.

Sunt atat de multe tipuri de uleiuri pentru gatit pe piata incat e foarte greu sa incepi sa elimini din optiuni.

Pentru inceput, trebuie stiut ca uleiurile tind sa difere cand vine vorba de gust.

Este un motiv intemeiat pentru care majoritatea restaurantelor servesc ulei de masline si otet ca dresing pentru salata in locul uleiului de porumb cu otet.

Unele uleiuri nu sunt menite sa fie consumate ca atare ci doar folosite pentru gatit.

Dar trebuie sa retii ca nu toate uleiurile pot rezista la temperaturi inalte de gatire.

Aici devine imperativ sa alegi un ulei cu punctul de ardere potrivit.

Gand gatesti ceva cu uleiul nepotrivit, beneficiile normale ale uleiului devin inutile din cauza prepararii termice.

Chiar daca uleiurile sunt considerate grasimi, grasimile din unele uleiuri sunt mai sanatoase decat in altele.

Trebuie sa fii atent la cum se descompune grasimea din fiecare ulei in parte.

Daca ti se pare greu sa faci toate aceste constatari si alegeri, ai ajuns in locul potrivit.

Ca sa inlaturam confuzia ce s-a asternut asupra uleiurilor de gatit, am facut o lista cu optiunile cele mai sanatoase de uleiuri pe care le poti accesa.

O cale usoara de a omite unele uleiuri este ca in primul rand sa determini cum le vei folosi.

1. Notiuni de baza despre uleiul pentru gatit: punctul de ardere

punctul de ardere la uleiuri flacara

Fiecare ulei are un punct de ardere sau altfel numit punct de fum.

Punctul de ardere este exact ceea ce se aude: temperatura la care uleiul tau incepe sa arda, sau mai bine zis incepe sa arata semne vizibile de fum.

Dar fumul este doar ceea ce vezi in exterior.

Procesele ascunse pe care nu le vezi, si care se intampla cand uleiul scoate fum, sunt cele care emit toxine si radicali liberi, care sunt periculoase pentru sanatate pe termen lung.

Iata o regula simpla: daca vezi iesind fum din ulei cand gatesti, uleiul tau nu este facut pentru a fi folosit la gatit la temperaturi inalte.

2. Impartirea grasimilor din uleiurile pentru gatit

grasimile continute in uleiuri

In general, toate uleiurile au o combinatie de trei grasimi: mononesaturate, plinesaturate si saturate.

Cu toate aceste tipuri de grasimi este usor de inteles de ce uleiurile sunt pe lista neagra a celor ce urmeaza o dieta saraca in grasimi.

Dar, chiar daca uleiurile pentru gatit sunt considerate bogate in grasimi, ele trabuie totusi consumate cu moderatie insa.

Bineinteles, eliminarea uleiurilor pentru gatit din alimentatie, pare o cale simpla de a elimina grasimea din dieta ta.

Din pacate, dietele sarace in grasimi tind sa omita uleiurile pentru gatit strict din cauza continutului bogat in grasimi, ceea ce este de fapt opusul a ce ar trebui sa faci.

Potrivit unui articol din "Harvard School of Public Health", grasimile ofera o sursa excelenta de energie dau si un loc de depozitare a ei.

Grasimile sunt de asemenea molecule biologic active, care pot influenta felul in care muschii raspun la semnalele insulinei; diferitele tipuri de grasimi accentueaza sau scad inflamatia.

Dupa cum poti observa grasimile nu ar trebui eliminate complet din dieta ta, din moment ce ofera componente cheie pentru functionarea organismului.

Insa sa nu ne amagim. Nu toate uleiurile sunt la fel, iar unele din ele contin cantitati mari de grasimi care nu iti sunt benefice. Si aici fac referire la uleiul din porumb.

Trucul este sa gasesti uleiuri care contin o balanta sanatoasa de grasimi mononesaturate, polinesaturate si saturate.

Asigura-te ca grasimile saturate sunt cele mai putine la numar din cele trei de pe eticheta produsului fiindca ele sunt si cele mai nesanatoase.

Grasimile mononesaturate si cele polinesaturate sunt din categoria grasimilor nesaturate, sau mai cunoscute ca "grasimi bune".

Aceste grasimi bune pot:

- sa imbunatateasca nivelurile de colesterol

- reduca inflamatia

- stabilizeze ritmul inimii

Poti gasi grasimi mononesaturate in avocado, migdale, alune, nuci, si in uleiuri de gaiti ca cel de masline, de cocos sau alune.

Grasimile polinesaturate le gasiti in uleiul de in, soia, porumb, floarea soarelui.

Chiar daca diete bogate in grasimi saturate ca dieta Atkins sugereaza ca untul, friptura, sunca si cascavalul, sunt bune de mancat si chiar indicate in fiecare zi, toate aceste alimente sunt bogate in grasimi saturate, nesanatoase.

Aceste alimente ar trebui limitate drastic.

Dar nici chiar acestea nu trebuie eliminate de tot. Unele grasimi saturate, ca uleiul de cocos de exemplu, sunt ok sa fie consumate cu moderatie si pot aduce beneficii pentru sanatate crescand colesterolul bun HDL.

Alte beneficii al uleiului de cocos sunt: ofera stralucire parului, catifeleaza pielea si intareste unghiile.


Cele mai sanatoase uleiuri pentru gatit

Urmatoarele 6 uleiuri sunt optiunile cele mai sanatoase comparativ cu zecile de oferte pe care le poti alege.

Daca gatitul pentru tine implica temperaturi inalte vei fi nevoit sa alegi intre ueliul de avocado sau cel de migdale.

3. Uleiul de avocado

uleiul de avocado

Presat direct din fructe de avocado, acest ulei este sanatos pentru inima multumita grasimilor mononesaturate in care este foarte bogat.

Uleiul de avocado intrece uleiul de masline cand vine vorba de punct de ardere, facandu-l ideal pentru majoritatea metodelor de gatire la temperaturi inalte.

Uleiul de avocado are de asemenea o aroma neutra care nu interfereaza cu alte ingrediente.

4. Uleiul de migdale

uleiul de migdale presat la rece

Uleiul de migdale nu era probabil pe lista ta, sau nu stiai de el; insa merita sa il luati in seama.

S-ar putea sa coste mai mult decat alte uleiuri, dar se va dovedi ca face fiecare banut.

Uleiul de migdale are un nivel crescut de grasimi mononesaturate si scazut de grasimi saturate ceea ce il face ideal pentru gatit.

Gatitul cu ulei de migdale poate sa-ti imbunatateasca sanatatea cardiovasculara si nivelul de vitamina E, ceea ce se traduce printr-o sanatate interioara mai buna, care va radia la exterior.

Daca meniul tau include alimente coapte sau prajite usor, e bine sa alegi de asemenea si uleiul de masline extra virgin sau cel presat la rece.

Uleiurile de masline sunt foarte bune pentru gatitul la temperatura medie

5. Uleiul de masline extra virgin

uleiul de masline extravirgin presat la rece

Consuma uleiul de masline in cantitati moderate, deoarece este bogat in grasimi saturate in comparatie cu alte uleiuri. Nu spun sa renunti la el, ci sa il consumi calculat.

Potrivit celor de la "Molecular & Cellular Oncology", studiile au aratat ca uleiul de masline extravirgin contine o cantitate semnificativa de antioxidanti care reduc riscul de aparitie al mai multor tipuri de cancer.

Cum este posibil?

Cercetatorii au descoperit ca uleiul extravirgin de masline previne celulele canceroase sa se raspandeasca rapid si induce moartea subita a celulelor infectate.

Fiind un aliment de baza in dieta mediteraneana, uleiul de masline extravirgin a demonstrat in urma studiilor ca imbunatateste sanatatea cardiovasculara prin prevenirea afectiunilor asociate bolilor coronariene, potrivit "Medical News Today"

6. Uleiul de macadamia

uleiul din nuci de macadamia

Uleiul de macadamia este un alt ulei putin cunoscut pe care trebuie sa il ai in vedere.

Cu un continut ridicat de grasimi mononesaturate, uleiul are procentul de grasimi nesaturate superior celui de grasimi saturate. De fapt, uleiul de macadamia contine un procent mai mare de grasimi mononesaturate decat majoritatea uleiurilor.

Unul din beneficiile majore si vizibile ale consumului de ueli de macadamia este efectul sau pozitiv asupra sanatatii pielii si parului, dar nu numai atat.

Potrivit unui studiu publicat in Livestrong.com, uleiul din nuci de macadamia contine antioxidanti ca vitamina E si scualena, un element care protejeaza pielea, parul si structurile celulare de distrugerile cauzate de radicalii liberi.

Din nou, s-ar putea sa trebuiasca sa platesti putin mai mult pe uleiul de macadamia fiind mai scump, dar beneficiile pentru sanatate merita efortul.

In continuarea avem un ulei care este ideal pentru gatitul la temperaturi joase.

Pentru mancarurile ce nu necesita o preparare termica, sau temperatura este mica, cea mai sanatoasa optiune este uleiul de cocos.

7. Uleiul de cocos

uleiul din nuci de cocos

Uleiul de cocos a fost mereu in atentia nutritionistilor. Unii sustin ca nivelul ridicat de grasimi saturate il face mai putin sanatos, in timp ce altii considera ca tocmai faptul ca are aceste grasimi saturate il face benefic.

Notabil este insa faptul ca, uleiul de cocos a fost creditat ca fiind promotor al cresterii colesterolului bun HDL si de asemenea cu faptul ca ofera energie crescuta organismului.

Cu toate aceste beneficii si uleiul de cocos trebuie consumat in cantitati moderate.

Potrivit celor de la "Mercola", grasimile din uleiul de cocos:

- promoveaza sanatatea inimii

- ajuta la scaderea in greutate

- sustin sistemul imunitar

- mentin un metabolism sanatos

- ofera o sursa imediata de energie

- metin pielea sanatoasa si tanara

- asigura functionarea normala a glandei tiroide

Ultimul ulei din lista noastra uraste caldura si ar trebui consumar ca atare. Ma refer aici la uleiul de in.

8. Uleiul de in

uleiul de in


Uleiul de in este popular printre vegetarieni care nu consuma peste, nici suplimente din ulei de peste, pentru ca uleiul de in contine aproximativ aceiasi acizi grasi ca uleiul din peste.

Datorita grasimilor polinesaturate, uleiul de in ajuta la scaderea tensiunii arteriale si a colesterolului, imbunatatind starea de sanatate in timpul menopauzei, si reducand simptomele acesteia, potrivit "The Telegraf"

Datorita acesto beneficii pentru sanatatea inimii, uleiul de in nu ar trebui sa lipseasca din nicio bucatarie.

Cu toate ca este o obisnuinta sa vedem in restaurante ca se servesc salatele cu ulei de masline si otet, cel mai bun ulei pentru dresinguri este de fapt uleiul de in.

Uleiul de in nu necesita nicio incalzire pentru a avea un gust delicios iar aroma sa distinctiva cu siguranta te va face sa-l folosesti mai des.

Acum ca ne-am facut o idee generala despre ce uleiuri sanatoase sa cumparam, trebui sa stim si cum sa le depozitam cum trebuie, pentru ca uleiurile rancezesc usor si acest fapt este nesanatos.

9. Depozitarea uleiurilor de gatit este cheia

depozitarea in recipiente a uleiului

Vad o gramada de oameni care nu realizeaza ca uleiurile pot rancezi.

Daca uleiul devine ranced, poti sa-ti iei la revedere de la beneficiile nutritionale odata cu banii dati pe ulei.

O sa fie nevoie sa depozitezi corecta uleiul din prima zi. Nu subestima valoarea acestui pas, este foarte important.

Daca ai observat un miros urat al uleiului tau, este timpul sa-l arunci si sa iei altul, iar asta sa-ti fie invatare de minte.

De retinut: lumina si caldura pot deteriora uleiurile, in special grasimile polinesaturate, asa ca tine-le la frigider pentru a evita rancezirea.

Pentru a preveni rancezirea in cazul uleiului de in, trebuie sa-l tii la figider tot timpul.

De asemenea uleiuld e avocado trebuie tinut la frigider intr-un recipient inchis la culoare pentru a-i pastra prospetimea.

Un lucru care m-a surprins in timp ce citeam despre uleiul de masline, este termenul sau de valabilitate.

Multi oameni, inclusiv eu, nu realizeaza ca termenul de valabilitate al uleiului de masline este de mai putin de 6 luni.

In timpul unui studiu asupra mai multor branduri de uleiuri de masline extravirgine la "Univesitatea din Foggia Italia", s-a descoperit ca antioxidantii au scazut cu aproximativ 40% la toate uleiurile dupa 6 luni.

Asa ca, exceptand cazul in care utilizezi cantitati mari de uleiuri, este indicat sa cumperi ulei de masline in recipiente mici si sa te aprovizionezi mai des pentru a beneficia de toti nutrientii activi ai produsului.

10. Uleiuri pentru gatit pe care sa le eviti

uleiul de floarea soarelui


Dincolo de faptul ca uleiurile sunt compuse dintr-o combinatie de grasimi, procentul dintre grasimi face ca uleiurile sa nu fie toate la fel de sanatoase.

Uleiurile nesanatoase folosite in mod obisnuit la prajitul intens, care oricum este nesanatos, pot chiar contine ingrediente modificate genetic.

Pe scurt, trebuie sa te obisnuiesti sa eviti urmatoarele uleiuri:

- uleiul de soia

- uleiul de porumb

- uleiul de rapita

- uleiul de floarea soarelui


Chiar daca ti se pare ca au un continut urias de grasimi si asta te poate speria, eliminarea totala a uleiurilor din alimentatia nu este indicata.

Consumand cele mai sanatoase uleiuri si folosindu-le la temperaturile optime, acestea pot fi benefice cand sunt consumate cu moderatie.

Folosind uleiuri nesanatoase ca cel de porumb sau rapita, nu faci decat sa iti sabotezi eforturile de a avea o nutritie sanatoasa.

Urmeaza lista mea cu uleiuri sanaoase si consuma-le conform instructiunilor de pe eticheta pentru cele mai bune rezultate.

Folosestele la salate si la gatit, axandu-te pe temperaturi moderate sau joase de gatire.

Tu ce ulei folosesti? Te-am facut sa te razgandesti cu privire la uleiul din bucataria ta?

Ai folosit mai multe feluri de uleiuri si ai unul preferat? Lasa-ne un mesaj!

Lasa un comentariu: