Categories Menu
Title Background
Background
Border Color
Header
Top Horizontal Menu
Cart Background
Buttons / Icons
Button Background
Button Border
NEW icon Background
SALE icon Background
Others
Headings Color
Price Color

Click on "Apply" to see the changes.

Este Glutenul cel mai rau lucru de la painea feliata incoace?

Este Glutenul cel mai rau lucru de la painea feliata incoace?

Se pare ca glutenul a devenit un lucru foarte rau in industria sanatatii din ultima vreme.

Potrivit Forbes:"Vanzarile de produse fara gluten sunt estimate a atinge 15 miliarde de dolari in 2016".

Este un numar impresionant pentru un concept relativ nou aparut.

Eu sunt intotdeauna sceptic atunci cand vine vorba de produse sau diete care explodeaza ca popularitate in scurt timp si promit o sanatate mai buna.

Ma intreb daca populatia in general este sensibila la gluten asa cum pretinde industria, sau sunt doar tactici inteligente de marketing.

Glutenul afecteaza in mod sever pe cei cu boala celiaca (boala in care intestinul subtire este hipersensibil la gluten, ducand la dificultate in digerarea alimentelor) sau tulburari autoimune.

Daca ai boala celiaca, consumul de gluten iti afecteaza intestinul subtire.

Boala celiaca afecteaza aproximativ 1 din 100 persoane, potrivit Celiac Disease Foundation, asa ca e de inteles de ce glutenul este atat de mediatizat.

In plus, multe din simptomele bolii celiace sunt comune si seamana cu dureri de stomac, fiind rezultatul unei diete sarace, in general.

Spre exemplu, unele din cele mai cunoscute simptome ale bolii celiace asa cum au fost raportate de CDF (Celiac Disease Foundation):

- Balonare abdominala dureroasa

- Diaree cronica

- Voma

- Constipatie

- Slabiciune

- Scaderea in greutate

- Iritabilitate

- Fata palida

Inainte sa mergem mai departe, vreau sa va arat exact ce este glutenul si sa explic cum si de ce afecteaza atatia oameni.

1. Ce este glutenul?

faina de grau cu gluten

La nivel molecular, glutenul este o simpla proteina care se gaseste in grau, orz si secara.

Potrivit celor de la Celiac Disease Foundation, glutenul este ca "lipiciul" care leaga alimentele ca sa isi mentina forma.

Inainte sa ma documentez mai mult despre nutritie, presupuneam ca glutenul se afla doar in alimente ca paine sau paste. tabel orz grau secara cu glutenHabar nu aveam ca glutenul este mult mai raspandit.

Dupa cum puteti observa in imaginea din dreapta, glutenul se asunde in mult mai multe alimente decat majoritatea oamenilor stiu.

Cum creeaza glutenul probleme?

Glutenul nu afecteaza toate persoanele.

Dar daca ai boala celiaca, glutenul iti va afecta organismul cu siguranta.

Spre exemplu, un articol din Harvard Health Publications, mentioneaza ca o persoana care sufera de boala celiaca nu poate tolera nici macar glutenul dintr-un cruton (felie de paine uscata).

Contactul cu glutenul al unei persoane cu boala celiaca poate fi la fel de problematic ca si in cazul in care ai e-coli la stomac.

Asa ca, daca ai intoleranta la gluten, trebuie sa fii foarte atent cand mergi sa mananci undeva sau cand cumperi alimentele.

Imediat ce consumi un produs cu gluten si acesta intra in fluxul sanguin, sistemul imunitar incepe sa reactioneaze.

In loc sa lupte impotriva glutenului, organismul merge mai departe si ataca mucoasa intestinului subtire.

Asa ca un minim de gluten poate crea o reactie in lant.

Potrivit celor de la Harvard Health, aceasta reactie in lant poate interfera cu absorbtia nutrientilor din mancare, cauzand o pleiada de simptome, si ducand astfel la alte probleme ca osteoporoza, infertilitatea si probleme ale sistemului nervos.

Asa ca da, poti spune ca glutenul poate face ravagii in organism, dar nu in cazul oricui.

Sau nu e asa?!

2. Intoleranta la gluten sau sensibilitatea non-celiaca

fara gluten paine farfurie

Dupa cum poti vedea, persoanele care se confrunta cu boala celiaca, reactioneaza mult mai puternic la gluten, dar exista oare posibilitatea sa fii la fel de sensibil la gluten fara sa ai boala celiaca?

Raspunsul este DA!

Holly Strawbridge, Former Editor, Harvard Health spune: O stare numita intoleranta la gluten sau sensibilitate la gluten non-celiaca poate genera simptome similare cu boala celiaca dar fara a afecta intestinul subtire.

Cum afecteaza glutenul populatia?

3. Inflamatia

inflamatie la genunchi

S-a sugerat ca glutenul cauzeaza inflamatii in corp chiar daca nu avem boala celiaca.

Un studiu al US National Library of Medicine a examinat situatia in care eliminarea glutenului din alimentatia ar reduce nivelul inflamatiei si al tesutului adipos.

Sase soareci au fost studiati si separati in doua grupuri. Unui grup i sa dat alimente continand 4,5% gluten, iar celuilalt grup alimentatia fara gluten.


Au fost apoi evaluate greutatea, tesutul adipos, nivelul de lipide din sange.

Rezultatul: soarecii care nu au consumat gluten s-au comportat mult mia bine decat ceilalti, constatandu-se o reducere a stratului adipos si a greutatii.

In plus din cauza inflamatiei, le-a fost afectat intestinul subtire.

4. Schimbarile la nivelul intestinului subtire

durere stomac femeie

Un alt studiu facut la inceputul anilor 80 a examinat efectul unei doze ridicate de gluten pe o perioada de sase saptamani.

Rezultatele au indicat ca un nivel crescut al glutenului a cauzat schimbari la nivelul membranei mucoase din intestinul subtire.

Asta arata ca glutenul cauzeaza probleme mucoasei intestinului subtire si la indivizii care nu au boala celiaca.

Dar vestile nu se opresc la stomac.

5. Reactiile neurologice

barbat se tine cu mainile de cap

Glutenul afecteaza de asemenea creierul.

Studiile din publicatia "Sindromul glutenului: o Boala Neurologica" au descoperit ca "sensibilitatea la gluten fara deteriorarea intestinului subtire, poate cauza disfunctii deurologice".

O combinatie intre stresul cronic, vulnerabilitatea genetica, nutritia deficitara si toxinele din mancare, inclusiv glutenul, sunt responsabile de majoritatea bolilor cronice in randul europenilor si americanilor, inclusiv bolile mintate, avertizeaza Emily Deans de la Psychology Today.

Chiar daca raspandirea sensibilitatii la gluten in randul oamenilor care nu au boala celiaca este inca in studiu, date recente au aratat ca peste 6% din populatie poate fi afectata de gluten.

6. Cum iti poti da seama daca ai intoleranta la gluten?

alimente cu gluten paine paste cereale


Inainte ca glutenul sa fie studiat si inteles, cea mai simpla cale sa determini daca erai sensibil la gluten era prin procesul de eliminare.

Asa ca, daca simteai ca ceva merge rau, eliminai orice continea gluten pentru o perioada de cateva zile pana la cateva saptamani si vedeai cum te simti.

Din pacate aceasta metoda nu era 100% exacta.

Era posibil ca unele produse pe care le eliminai sa fi continut alte ingrediente care iti puteau crea reactii adverse.

Eliminand orice produs ce continea gluten, nu puteai sa iti dai seama precis daca era glutenul cel la care ai sensibilitatea sau alt aditiv incorporat in produsul cu gluten.

De aceea, intotdeauna este recomandata o vizita la doctor pentru a face un test de sange si a fi sigur daca ai sau nu intoleranta la gluten.

7. Eliminarea glutenului pentru scaderea in greutate

salata fara gluten


Dupa ce mai multe celebritati ca Elizabeth Hasselbeck si Gwyneth Paltrow au scris carti de gatit cu retete fara gluten, e usor sa crezi ideea ca doar mancand alimente fara gluten o sa slabesti.

Inca am un sentiment ca dietele fara gluten sunt pentru minoritate a populatiei si nu pentru majoritate.

Si studiile imi tin spatele.

Dupa cum puncteaza cei de la Wall Street Journal: " Multi experti in sanatate spun ca nu exista niciun beneficiu dovedit ca o dieta fara gluten ar fi sanatoasa, cu exceptia celor care nu pot procesa aceasta proteina."

Deci, eliminand glutenul din alimentatie te va ajuta sa slabesti?

Posibil.

Dar nu e nimic garantat.

Trucul este ca atunci cand elimini glutenul din alimentatie, ai nevoie sa inlocuiesti golul cu mai multe alimente integrale, ca fasolea, fructele, legumele si carnea slaba.

Nu ar trebui sa consumi produse preambalate sau procesate ce au eliminat glutenul.

Muscle for Life sustine de asemenea ca o dieta fara gluten nu te va ajuta sa slabesti.

Studiile lor confirma ca "poti consuma numeroase grasimi dintr-o dieta fara gluten, si culmea, consumul scazut de fibre va grabi cresterea in greutate".

Asa ca indiferent ce dieta ai urma asigura-te ca o sa consumi alimente cat mai naturale, mai putin procesate, iar daca medicul iti da verde la dieta fara gluten, urmeaz-o.

8. Optiuni fara gluten

alimente gustoase fara gluten


E foarte important ca, orice dieta ai urma sa fie una variata. Este cea mai buna cale pentru a consuma o combinatie cat mai mare de nutrienti.

Fara varietate, vei priva organismul de vitamine si minerale esentiale pentru o functionare eficienta.

Acestea fiind spuse, daca incepi o alimentatie fara gluten, nu inseamna ca trebuie sa consumi mancaruri procesate sa preambalate despre care stii sigur ca nu contin gluten.


De fapt, urmatoarele alimente sunt considerate lipsite de gluten in mod natural, potrivit Clinicii Mayo:

- fasolea, semintele si nucile neprocesate

- ouale

- carnea de vita, pui, porc etc, pestele

- fructele si legumele

- multe din produsele lactate

Cu atatea optiuni sanatoase, nu ai de ce sa nu ai o dieta excelenta si o forma fizica de invidiat chiar daca te-ai hotarat sa nu consumi alimente cu gluten.

Dupa ce am citit mai multe studii si cercetari, e clar ca nebunia din jurul glutenului este alimentata si de marketing.

In plus daca nu ai boala celiaca, pentru a te feri de gluten, eliminarea glutenului doar cu scopul de a slabi nu e o solutie.

Sunt alte metode mult mai eficiente pentru a aduce corpul al o greutate normala.

Sportul, consumul de alimente neprocesate, variate, cu continut echilibrat de macronutrienti, acestea sunt punctele de la care trebuie sa pornesti.

Tu te-ai confruntat cu sensibilitate la gluten sau intoleranta? Cum te descurci?

Te-ai gandit vreodata sa slabesti consumand alimente fara gluten?

Lasa un comentariu: