Vitamina D: Tot ce trebuie sa stii despre vitamina Soarelui
Categories Menu
Title Background
Background
Border Color
Header
Top Horizontal Menu
Cart Background
Buttons / Icons
Button Background
Button Border
NEW icon Background
SALE icon Background
Others
Headings Color
Price Color

Click on "Apply" to see the changes.

Vitamina D: Tot ce trebuie sa stii despre vitamina Soarelui

Vitamina D: Tot ce trebuie sa stii despre vitamina Soarelui

Este o zi insorita, si te simti minunat. Ai o stare de spirit excelenta si abia astepti sa profiti de tot ce iti ofera aceasta zi.

Ceea ce probabil nu realizezi este ca, indiferent daca te plimbi, te relaxezi sau muncesti prin gradina corpul tau se incarca cu vitamina D.

Si nu doar ca produci un nutrient important pentru corp, dar vitamina D joaca un rol major si in starea de bine pe care o traiesti.

Vrei sa stii mai multe? Iata mai jos tot ce trebuie sa stii despre puternica vitamina a Soarelui:

1. Faceti cunostinta cu Vitamina D

peste pe masa

Poti gasi vitamina D in cateva alimente in mod natural, cum ar fi: tonul, pestele sabie si somonul. Se gaseste de asemenea in ficat de vita, oua si branza in cantitati mai mici.

Din cauza lipsei majore de vitamina D din dieta multor oameni, unele alimente au fost imbogatite cu vitamina D: iaurtul, laptele, sucul de portocale si unele cereale.

Petrecand timp in aer liber la soare vei creste vitamina D din corp, dar nu fiindca ar veni de la soare.

In schimb, razele ultraviolete ale soarelui in contact cu pielea fac ca organismul nostru sa produca vitamina D.

Ingrijorarea ca ar putea face cancer de piele este un factor major pentru care multi oameni nu reusesc sa produca suficienta vitamina D din expunerea la soare; ei minimizand timpul petrecut la soare, sau acoperindu-si pielea cu haine sau crema.

Cu toate ca protectia solara te ajuta sa reduci riscul de aparitie a cancerului de piele, impiedica de asemenea abilitatea de a obtine vitamina D.

Chiar si cremele de protectie solara cu factor 8, scad posibilitatea unei persoane de a produce vitamina D cu 95%.

De aceea ai nevoie sa obtii vitamina D din alte surse.

De fapt, majoritatea oamenilor au nevoie sa ia suplimente pentru a ajunge la doza recomandata zilnica, inclusiv eu.

Dar indiferent cu obtii acest nutrient, trebuie sa treaca doua procese diferite, dar la fel de importante.

Primul, trebuie sa se transforme in calcidiol in ficat. Apoi, urmeaza un proces in rinichi care o transforma in calcitriol, cunoscut si ca 1,25-dihidroxivitamina D.

Acesti pasi sunt ambii necesari ca sa transforme vitamina D pe care o consumi intr-o forma pe care organismul o poate utiliza.

Spre deosebire de vitamina C si E care sunt eliminate din corp cand sunt in exces, vitamina D in exces ramane in corp si este stocata pentru a fi utilizata mai tarziu.

Este o vitamina solubila in grasime care este stocata in tesutul adipos si in ficat si pe care organismul o foloseste cand nivelul vitaminei D este scazut.

La sfarsitul zilei, cata vitamina D produce pielea ta depinde de mai multi factori ca: perioada din an, vremea din ziua respectiva, pigmentul pielii tale si locatia in care te afli.

2. Scopul vitaminei D

barbat alearga apus soare

Unul din cele mai importante motive pentru care oamenii au nevoie de vitamina D este pentru sanatatea scheletului si danturii; datorita faptului ca aceasta regleaza cantitatea de fosfati si calciu din corp - ambele necesare pentru ca masa osoasa sa se dezvolte si sa se repare.

Fara o combinatie de calciu si vitamina D, oasele nu ar fi atat de puternice cat ar putea fi. Ca rezultat, ar putea deveni fragile si casante si s-ar putea rupe usor, chiar fara sa fi suferit o accidentare serioasa.

Vitamina D are si alte beneficii deasemenea ca de exemplu rolul pe care il joaca si sistemul nervos, unde regleaza dezvoltarea si functionarea nervilor.

Are efect neuroprotector datorita faptului ca influenteaza productia si eliberarea neurotrofinei.

In plus, poate proteja celulele de leziuni tisulare cauzate de stresul oxidativ.

Uitandu-ma inapoi, cand nivelul de vitamina D al meu era scazut, uitam unele chestii destul de des si aveam uneori probleme de concentrare.

Mai tarziu am studiat si descoperit ca aceste probleme sunt comune oamenilor cu deficienta de vitamina D.

Aceasta vitamina are abilitatea de a ajuta in prevenirea unor tulburari cerebrale precum dementa.

Ma bucur ca am citit la timp despre vitamina D si mi-am reglat nivelul de vitamina d inainte ca lucrurile sa devina serioase.

Dar asta nu e tot ce poate face vitamina D pentru tine. Acest nutrient este vital pentru organism in nenumarate alte feluri.

Spre exemplu, fara vitamina D, nu vei putea sa te misti liber si normal fiindca muschii tai au nevoie de ea.

Nervii au de asemenea nevoie de ea pentru a transmite mesajele de la creier la alte parti ale corpului. Ca rezultat, vitamina D joaca un rol important in miscarile corpului si cum reactioneaza acesta.

Pentru a te proteja de virusuri si bacterii si de asemenea de imbolnaviri, ai nevoie de vitamina D.

Nu am constientizat la inceput, dar odata ce am aflat ca am deficienta de vitamina D, a fost ca o palma peste fata - acum se explica de ce eram bolnav de 3 ori in fiecare iarna si de ce dura asa mult sa trec peste o simpla raceala.

3. Ce cantitate imi este necesara?

studii si cercetari doza vitamina d

Nu stii sigur daca ai destula vitamina D in corp? Vrei sa eviti efectele negative pe care le-am experimentat si eu din cauza deficientei de vitamina D?

Atunci trebuie sa iti testezi nivelul de vitamina D!

Daca crezi ca nu ai destula vitamina D, sau ai simptome ale deficientei de vitamina D, cere-i medicului tau un test 25(OH)D.

Chiar daca exista de asemenea un test 1,25(OH)2D, acesta nu iti va spune daca ai deficienta sau nu.

Testul este un test de sange, care poate fi obtinut prin inteparea degetului. Poti cere un astfel de test medicului sau ti-l poti procura chiar tu si il poti face acasa.

Apoi, dupa ce vezi rezultatul, vezi care sunt dozele recomandate si incearca sa le atingi.

Spre exemplu, "Vitamin D Council" sugereaza ca nivelul ar trebui sa fie de aproximativ 50ng/ml.

In final, testul trebuie sa se situeze intre 40 si 60nmol/L. Nivelurile care sunt sub 30nmol/L nu sunt suficiente sa sustina sanatatea oaselor, ca sa nu mai vorbim de starea generala de sanatate.


Pentru a obtine nivelurile optime la teste, ai nevoie sa indeplinesti urmatoarele cerinte:

- bebelusii intre 0 si 12 luni au nevoie de 400 UI pe zi. Daca alaptati bebelusii la san, s-ar putea sa trebuiasca sa-i dati un supliment. Bebelusii hraniti cu formula de lapte primesc deha destula vitamina D din dieta.

Odata ce copilul a ajuns la varsta cand sunt incluse in alimentatie mancarurile soline, copilul s-ar putea sa nu mai aiba nevoie de suplimente indiferent ca a fost alaptat la san sau cu biberonul.

- Copii cu varsta de peste un an au nevoie de 600 UI pe zi, la fel ca adultii cu varsta sub 70 de ani. Persoanele peste 70 de ani au nevoie de inca 200 UI in plus pe zi, deoarece pielea lor nu mai transforma lumina soarelui in vitamina D la fel de eficient ca o persoana de 30, 40 de ani.

Ca sa nu mai spun ca rinichii persoanelor de peste 70 de ani incep sa scada abilitatea de a converti vitamina intr-o forma activa.


- Mamele care alapteaza au nevoie de aceeasi cantitate ca un adult, 600 UI. La fel si pentru femeile insarcinate.

Consumul de vitamine prenatale in timpul sarcinii si alaptarii va duce la atingerea a 600 UI pe zi in mod regulat, atunci cand aceste suplimente sun luate pe langa o dieta bine echilibrata.

Clinica Mayo recomanda gasirea unui supliment care poate fi administrat in doza de cel putin 400 UI vitamina D pe zi.

Suna simplu nu? Asta pentru ca este simplu!

In cazul in care nu poti obtine necesarul de vitamina D din expunerea la soare, ceea ce este destul de greu, suplimentarea pentru a atinge nivelul optim este incredibil de simpla si este o forma usoara de a-ti mentine sanatatea.

4. Ce se intampla cand nu consumi destula, sau consumi prea multa?

fata rasarit soare malul apei

Numarul persoanelor care au nivel inadecvat de vitamina D este in crestere, in ciuda tuturor alimentelor fortificate cu aceasta vitamina. Si stiu, si eu sunt parte din statistica.

De fapt, se estimeaza ca 1 miliard de persoane din intreaga lume au nivel scazut de vitamina D.

Oamenii nu primesc suficienta vitamina D fie pentru ca nu consuma destul din alimentatie, fie nu se expun suficient la soare. In cazuri rare o persoana nu poate transforma vitamina D in forma activa din cauza problemelor la rinichi.

Copii care nu primesc destula vitamina D dezvolta o boala numita rahitism.

Cum am mentionat mai sus, oamenii, inclusiv copii, au nevoie de vitamina D pentru a metine o balanta corecta de fosfor si calciu. Cand experimenteaza o deficienta extrema si prelungita, apare rahitismul care duce la subtierea oaselor si slabirea organismului copilului.

Consumul de alimente ce contin vitamina D impreuna cu suplimentele tind sa corecteze problema si sa rezolve orice problema cu oasele care poate aparea ca urmare a rahitismului.

In alta ordine de idei, copii care au o conditie genetica ce duce la rahitism s-ar putea sa aiba nevoie de medicatie si tratament.

Adultii care au deficienta pe termen lung, pot contacta o afectiune cunoscuta sub numele de osteomalacie, care lasa oasele moi si foarte flexibile.

Spre deosebire de osteoporoza care provoaca slabirea oaselor construite anterior, osteomalacia cauzeaza probleme cu procesul de consolidare a oaselor, ceea ce duce la slabiciunea musculara si durere acuta a oaselor.

Tratamentul pentru osteomalacie implica completarea nivelului scazut de vitamina D si calciu si tratarea tulburarilor care provoaca aceste deficiente.

De la probleme ca slabiciunea si tonusul muscular la nivelul picioarelor, persoanele care au aceasta problema se pot clatina sau pot avea probleme cu mentinerea echilibrului.

Stiu ca suna destul de infricosator si nu te-as condamna daca te-ai gandi sa dublezi doza de vitamina D. Dar inaninte de a consuma o extra doza, trebuie sa stii ca mai multa vitamina D decat necesarul, nu este neaparat mai bine.

De fapt, consumul unei cantitati de vitamina D mai mari decat este necesar poate cauza probleme de sanatate in viitor. Pe cealalta parte, sa stii ca nu este posibil sa produci supradoza de vitamina D prin expunerea la soare, sau din mancaruri care oricum nu contin cantitati mari de vitamina D.

Cu toate ca este foarte rara, hipervitaminoza D - cunoscuta si ca toxicitatea vitaminei D - este posibila si poate fi foarte serioasa.

In general, aceasta toxicitate este cauzata prin consumul unei doze mari de vitamina D din suplimente.

Persoanele care experimenteaza toxicitatea cu vitamina D tind sa aiba o cantitate mare de calciu in sange, afectiune cunoscuta ca hipercalcemie.

Simptomele de hipercalcemie pot include greata, varsaturi, lipsa poftei de mancare, urinare frecventa, tulburari renale si slabiciune.

Primul pas pentru a te recupera din cauza unei supradoze de vitamina D, indiferent ca ai dezvoltat-o pe termen lung sau deodata; este sa reduci cantitatea de vitamina D din corp. Acest lucru se poate face cu fluide intravenoase sau cu medicamente cum ar fi corticosteroizii.

Cei care au probleme cu rinichii sau cu ficatul precum si cei care consuma diuretice pot fi expusi unui risc mai mare din cauza supradozei de vitamina D.

Persoanele care iau 50.000 de UI (Unitati Internationale) pe parcursul mai multor luni, sunt cele expuse riscului de toxicitate. Orice persoana care consuma mai mult de 600 UI vitamina D pe zi ar trebui sa monitorizeze nivelurile sanguine in mod regulat.

5. Cine ar trebui sa ia suplimente cu vitamina D?

suplimente cu vitamina d capsule

Dincolo de recomandarile generale pe care le-am prezentat mai sus, sunt anumite grupuri de oameni care ar trebui sa consume in mod special suplimente cu vitamina D pentru a-si asigura necesarul.

Un exemplu sunt persoanele care au boala Crohn sau boala celiaca. Ambele afectiuni cauzeaza absorbtia incorecta a carbohidratilor, grasimilor si proteinelor.

Vitamina D are nevoie de grasimi pentru a fi absorbita, de aici rezultand o malabsorbtie a vitaminei D - in final ajungandu-ze la deficienta de vitamina D.

Ca sa nu mai punem la socoteala ca persoanele cu aceste afectiuni au in mod tipic deficienta de calciu, care creeaza probleme cu tesutul osos.

Persoanele cu pielea mai inchisa la culoare au o abilitate mai scazuta de a obtine vitamina D prin expunerea la soare, la fel fiind si cei care sunt in categoria persoanelor obeze.

In cazul persoanelor obeze, problema deficientei de vitamina D apare din cauza ca o parte din vitamina D din corp se leaga de grasime din corp impiedicand-o sa ajunga in fluxul sanguin.

Nu in ultimul rand, bebelusii alaptati la san pot beneficia de suplimentele cu vitamina D deoarece laptele uman nu contine o cantitate mare de vitamina D.

Bebelusii care beau mai putin de 500ml de formula de lapte pe zi pot de asemenea beneficia de suplimentarea cu vitamina D.

6. Concluzii despre vitamina D

oua peste carne branza

Dupa ce am studiat mai multe carti, si am citit numeroase studii despre vitamina D, toate din cauza ca si eu m-am confruntat cu deficienta de vitamina D, am observat ca in ultimii ani s-a pus in dezbatere tot mai aprins subiectul privind cantitatea de vitamina D ce trebuie consumata zilnic.

"Institute of Medicine US" a publicat un raport in noiembrie 2010 in care se recomanda ca atat adultii cat si copiii au nevoie de o cantitate de 3 ori mai mare de vitamina D decat doza recomandata, care ne duce la sugestiile USA si Canadei sa consume cel putin 600 UI pe zi.

Astfel limita de siguranta a sarit de la 2000 UI la 4000 UI pe zi.

Un studiu mai nou, sugereaza ca vitamina D ajuta la indepartarea unor afectiuni medicale, cum ar fi scleroza multipla, diabetul, unele cancere, bolile de inima si diferite tulburari autoimune.

Muschiul inimii se pabeaza pe potasiu de fiecare data cand bate, dar dovezile stiintifice arata ca vitamina D este benefica pentru inima in aceeasi masura.

Intr-un studiu al "Health Professional Follow-Up Study", cercetatorii au urmarit nivelurile de vitamine din sange ale 50.000 de barbati pentru o perioada de 10 ani si au descoperit ca barbatii care aveau deficienta de vitamina D erau expusi unui risc cu 50% mai mare de a face infarct decat cei cu nivel optim de vitamina D.

Alte studii au aratat ca nivelurile scazute de vitamina D, au crescut riscul persoanelor de a suferi un: infarct, accident vascular cerebral, boli de inima sau stop cardiac potrivit celor de la Harvard University.

Intr-un studiu pe o perioada de 30 de ani care a urmarit 10.000 de copii de la nastere s-a constatat ca, cei care au consumat suplimente cu vitamina D cat timp au fost mici, au scazut cu 90% riscul de a avea diabet de tip 1 decat cei care nu au consumat vitamina D.

Numeroase studii efectuate in Europa au aratat ca vitamina D poate proteja impotriva diabetului juvenil.

Vitamina D s-ar putea sa joace un rol in prevenirea racelii si gripei.

In general, oamenii contacteaza raceala sau gripa in timpul iernii, dar un doctor britanic a deschis ipoteza ca asta s-ar intampla din cauza ca pe timpul iernii nivelul de vitamina D este cel mai scazut.

In plus, vitamina D impulsioneaza celulele imunitare sa produca proteina care lupta cu microbii.

Daca e sa ma intrebi pe mine, mi se pare uimitor!

Din experienta proprie pe care am avut-o cu vitamina D am descoperit ca aceasta vitamina a soarelui este foarte importanta pentru sanatate si sper ca aceste studii prezentate mai sus sunt suficiente pentru a te convinge sa consumi vitamina D in mod regulat.

In plus daca faci si sport in mod constant cu atat mai bine!

Ai o intrebare la care nu ai gasit raspuns mai sus? Lasa un comentariu si vom gasi raspunsul pentru tine.

Tu ai folosit pana acum vitamina D? Te-ai gandit vreodata ca ai putea avea deficienta de vitamina D?

Lasa un comentariu: