Ouale: intre grija obsedanta pentru colesterol si baza pentru o dieta sanatoasa?
Categories Menu
Title Background
Background
Border Color
Header
Top Horizontal Menu
Cart Background
Buttons / Icons
Button Background
Button Border
NEW icon Background
SALE icon Background
Others
Headings Color
Price Color

Click on "Apply" to see the changes.

Ouale: intre grija obsedanta pentru colesterol si baza pentru o dieta sanatoasa?

Ouale: intre grija obsedanta pentru colesterol si baza pentru o dieta sanatoasa?

In Romania se produc in prezent peste 1 miliard de oua pe an pentru a satisface nevoia populatiei.

Gatim oua de generatii intregi si nu e o surpriza de ce.

Ouale pot fi pregatite intr-o varietate de feluri, sunt bogate in vitamine, pline cu proteine si contin toti cei 8 aminoacizi esentiali.

Ce ai putea cere in plus de la o asa mica sursa de mancare?

Cu toate astea, nu toata lumea are incredere in ele. Ouale au reputatia proasta de a fi nesanatoase din cauza continutului ridicat de colesterol.

Dar cercetand mai atent, vei descoperi ca ouale sunt chiar sanatoase pentru tine si nu ar trebui sa le eviti sau sa le elimini din dieta.

1. Ce este colesterolul?

oua proaspete sparte

Haide sa vorbim putin despre colesterol inainte sa incepem discutia despre oua.

Este important sa intelegem ce este colesterolul si cum functioneaza in corpul nostru.

"National Heart, Lung and Blood Institute USA" descrie colesterolul ca: o substanta ceroasa, asemanatoarea grasimii care se gaseste in toate celulele corpului."

Suna cam gretos, dar citeste in continuare.

Organismul nostru produce in mod natural colesterol pentru a supravietui. De la productia de hormoni pana la digerarea hranei, corpul foloseste colesterolul pentru o multitudine de functii interne in fiecare zi.

De fapt, producem in corp cam 1 pana la 2 grame de colesterol in fiecare zi.

Colesterolul este apoi transportat prin corp in mici pachetele cunoscute sub numele de lipoproteine.

Probabil ai auzit de termenul "lipoproteina" fiindca face referire la colesterolul "bun" sau "rau".

In esenta, avem doua tipuri de lipoproteine in corp: lipoproteine cu densitate mica cunoscute si ca LDL si lipoproteine cu densitate mare cunscute si ca HDL.

Cele LDL sunt considerate "rele" deoarece nivelurile ridicate in corp pot duce la placi in artere.

Aceste placi formate pe interiorul arterelor impiedica circulatia sangelui de la inima si poate provoca boli de inima.

blocarea arterelor cu placi de colesterol

Lipoproteinele cu densitate mare HDL sunt considerate "bune" datorita faptului ca sunt un fel de mici mesageri care duc colesterolul din diferite parti ale corpului catre ficat unde este eliminat.

Cea mai mare preocupare cand vine vorba de colesterol este sa nu ai prea mult in corp.

Cand consumi alimente bogate in colesterol, corpul tau automat produce mai putin in efortul de a compensa cu ce vine din exterior.

In functie de mai multi factori ca geneticul, dieta, stilul de viata, corpul nostru incepe autocorectarea impotriva potopului de colesterol din exterior si produce mai mult LDL decat HDL. Aceast dezechilibru poate insemna necaz.

Si atunci cum au ajuns ouale sa fie posterul pentru alimentele cu colesterol ridicat?

Potrivit celor de la "Medical News Today", un ou mediu contine aproximativ 164 mg de colesterol.

Avand in vedere ca "American Heart Association" sugereaza o cantitate zilnica de 300mg colesterol, mancand doua oua la micul dejun depasesti doza zilnica recomandata.

Stiu ca asta suna rau, insa sunt si vesti bune.

" Efectul consumului de oua asupra colesterolului din sange este minim in comparatie cu efectul grasimilor trans si al grasimilor saturate" potrivit medicului Francisco Lopez Jimenez de la Mayo Clinic.

2. Ouale sunt esentiale

diverse tipuri de oua in cofrage


Ouale sunt foarte bogate in proteine.

Un singur ou contine in jur de 5,5 grame de proteine si iti ofera toti cei opt aminoacizi esentiali.

Aminoacizii sunt caramizile care construiesc corpul nostru si joaca un rol crucial in functionarea lui.

Mai mult de atat, "Medical News Today" a prezentat inca 15 motive sa mananci oua. De fiecare data cand mananci un ou mananci si:

- vitaminele A, B2, B12, B5, D, E

- Fier

- acid folic

- biotina

- fosfor

- luteina

- iod

- colina

- seleniu

Aceasta combinatie de nutrienti si vitamine iti va energiza corpul si va creste rata metabolismului.

3. Cresterea masei musculare

cresterea masei musculare mancand oua


Antrenoarea de celebritati Jillian Michaels este si ea fan al oualor.

Intr-un articol pe blogul ei, mentioneaza ca organismul nostru are nevoie de colesterol pentru a produce testosteron, care este responsabil cu energia necesara construirii unor muschi frumosi si puternici.

Potrivit celor de la "Medical News Today": proteinele din oua ajuta muschii sa functioneze eficient in timp ce incetinesc rata de atrofiere.

De ce ar vrea cineva sa refuze toate aceste beneficii?

Sa spunem ca esti gata in sfarsit sa te bucuri de beneficiile pe care ouale ti le ofera.

Inainte sa iti construiesti in spatele casei un cotet pentru gaini, hai sa stabilim niste limite.

4. Ar trebui sa mancam oua in fiecare zi?

oua in castron

"Consumul zilnic de oua nu este asociat cu probleme de colesterol marit sau boli de inima", potrivit lui John Berardi, fondator al Precision NUtrition.

Cu toate acestea nu cred ca ar trebui sa mananci acelasi lucru in fiecare zi, oricat de sanatos ar fi pentru tine.

Dr. Susan Roberts explica perfect intr-un articol din Time: "Niciun aliment nu are toti nutrientii de care avem nevoie in cantitate optima, asa ca trebuie sa mancam o varietate de alimente pentru a ne asigura ca asimilam tot ce avem nevoie."

Asa ca dincolo de a te plictisi de acelasi meniu in fiecare zi, corpul tau va sfarsi prin a pierde o pleiada de nutrienti pe care i-ar folosi pentru a functiona eficient.

In concluzie poti, dar nu ar trebui sa mananci oua, sau orice alt aliment in fiecare zi, pentru un an de acum incolo ... spre exemplu.

Cel mai important lucru pe care trebuie sa ti-l reamintesti este ca pentru a avea o dieta sanatoasa ai nevoie de moderatie.


Bun, acum pentru ca ai pus din nou ouale pe lista de cumparaturi, ai nevoie sa stii ce tip de oua sa cumperi.

5. Care oua sunt potrivite pentru tine?

oua asezate in cofrag verde

Esti la supermarket si vezi pe rafturi o gramada de tipuri de oua cu fel si fel de ambalaje.

Dar stii care oua sunt mai bune pentru tine? Ouale nu sunt facute la fel si unele sunt mai bune pentru sanatatea noastra decat altele.

Iata ce trebuie sa stii:

Ouale pe al caror ambalaj scrie "cu omega3" inseamna ca gainile au fost hranite cu o dieta in care s-au inclus seminte de in, alge si olei de peste.

Omega 3 sunt acizi grasi esentiali necesari in orice dieta sanatoasa. Dar din moment ce corpul nostru nu produce omega 3, trebuie sa suplimentam dietele din surse exterioare ca plantele si pestele.

Alegand ouale cu continut de omega 3 este ca si cum ti-ai supraalimenta dieta la maximum de sanatoasa.

In plus ouale cu omega 3 sunt si mai gustoase.

Daca ti se par foarte scumpe, atunci te poti orienta catre ouale organice. O sa vezi o diferenta de pret intre cele organice si cele normale, dar costul aditional merita.

Gainile care fac oua organice au o alimentatia fara pesticide si fertilizatori.

De asemenea gainile nu au consumat antibiotice sau hormoni.

Ouale organice te vor surprinde daca nu le-ai mai consumat pana acum. In afara de gustul foarte bun, ouale organice arata diferit.

Primul lucru pe care l-am observat a fost galbenusul de o culoare portocalie inchis.

Majoritatea oualor de pe piata au galbenusul de un galben deschis. Ouale organice au insa cel mai mare continut de nutrienti.

6. Cum sunt crescute gainile

gaini ouatoare de curte

Ai observat ca pe cutiile de oua este trecut si felul in care sunt crescute gainile.

Pe unele scrie ca sunt crescute in libertate, putand sa se miste prin curte si sa exploreze imprejurimile.

Dar majoritatea sunt crescute in custi la ferme unde nu au mai mult de cativa metri patrati loc de miscare.

Acum o sa spui da, dar ce conteaza, daca gainile nu sunt stresate inseamna ca fac ouale mai bune si mai sanatoase?

Problema este alta: gainile crescute in custi, inchise pe tot parcursul vietii intr-o facilitate sunt mult mai expuse la imbolnaviri din cauza ca nu au spatiu de miscare si sunt inghesuite in loc foarte mic.

Astfel ca sunt hranite cu tot felul de susbtante care sa previna imbolnavirile si sa le faca si eficiente, adica sa produca oua.

Gainile lasate in spatiu liber, in contact cu mediul natural au un sistem imunitar mai puternic si nu necesita medicamente, pesticide, hormoni pentru a fi productive.

De aici si diferenta intre oua si gustul.

Acum ca ai aflat cum sa te orientezi cand cumperi oua, probabil te intrebi cum sa le prepari intr-un mod sanatos.

7. Cum ar trebui sa gatesc ouale?

oua prajite in ulei de masline

Cel mai simplu si sanatos fel in care poti gati ouale este sa le fierbi.

Fierberea este metoda prin care isi pastreaza cea mai mare parte din nutrienti.

Niciodata sa nu consumi ouale crude, cum am mai vazut ca se practica in special de catre cei care mai merg pe la sala.

In primul rand sunt foarte greu digerabile de organism. Si in al doilea rand te poti imbolnavi oricand de salmonela.

Un alt mod foarte bun sa gatesti ouale este prin prajire in putin ulei de masline.

Prajirea la foc mic in ulei de masline este cea mai buna cale daca vrei sa mananci oua sanatos si gustos.

Sa nu te mire daca projesti ouale in alte uleiuri ca cel de floarea soarelui, in care mai adaugi si o bucata de sunca si niste unt ca o sa te trezesti cu niveluri ridicate de colesterol.

Daca tot am mentionat asta iata mai jos cateva alimente la care trebuie sa ai grija fiindca pot creste nivelul de colesterol rau din organism.

8. Alimente care cresc colesterolul

salam si cascaval


Cateva din produsele cu continut ridicat de colesterol pe care ar trebui sa le limitezi in dieta:

- creveti

- stridii

- miel

- vita

- salam

- unt

- branza grasa

Cand vorbim despre branza si lactate, opteaza pentru versiunile cu continut scazut de grasimi pentru ca astfel poti face o diferenta semnificativa in bine asupra sanatatii.

9. Un mod sanatos de a contracara alimentele cu colesterol ridicat este sa consumi alimente care te ajuta sa scazi colesterolul.

ovaz nuci lapte stafide

Spre exemplu, daca stii ca vei gati asta seara la cina creveti, pregateste pentru dimineata fulgi de ovaz.

Fulgii de ovaz sunt cunoscuti fiindca scad colesterolul rau LDL cu pana la 5,3% intr-un timp de 6 saptamani.

Poti scadea nivelul de colesterol mancand nuci.

Potrivit "American Journal of Clinical Nutrition" consumand 50 de grame de nuci pentru 6 zile pe saptamana timp de o luna, participantii la un studiu si-au scazut colesterolul cu 5,4%.

Si mai bine, Colesterolul LDL al participantilor la studiu a scazut cu 9,3%.

De asemenea ceaiul negru are beneficii in scaderea nivelului de lipide din sange.

Mancatul constient nu este pentru cei lenesi.

Ar trebui sa te documentezi de fiecare data cand mananci ceva pentru a stii cum iti afecteaza sanatatea.

La fel este si cand vine vorba de oua. Nu s-au constatat probleme grave la o dieta in care predomina consumul de oua, insa moderatia este cea mai sanatoasa.

Urmarea unei diete inteligente cere o planificare din timp - in sensul ca este ok sa consumi alimente ce contin colesterol insa atat timp cat pui in balanta si alimente care scad colesterolul.

Astfel printr-o dieta variata vei fi mereu in echilibru.

Concluzia!

Corpul nostru are nevoie de colesterol pentru a functiona, asa ca nu te speria de oua.

Cum am spus si mai sus ouale sunt o sursa excelenta de vitamina, aminoacizi, proteine si alti nutrienti esentiali, care ne ajuta sa avem un sistem imunitar puternic, sa creste masa musculara si energia.

Prepara-le intr-un mod sanatos si consuma-le intr-o dieta variata. O sa ai doar beneficii.

Tu cate oua consumi pe saptamana?

Te-ai lasat influentata de mitul ca oul este periculos pentru sanatate?

Lasa un comentariu: